00:00 | 00:00 |
A műsor leirata
Zene
Jazz Fórum. Kedves hallgatóink, minden vasárnap jelentkező Jazz Fórumunkkal, mellyel a jazz fél évszázados történetének egy-egy jelentős állomásával és neves képviselőjével ismertetjük meg Önöket.
Zene
A jazz kezdeti formája, a New Orleans zene a századforduló idején már igen népszerű volt. Csak négerek játszották. A fehér muzsikusok nem törődtek faji szempontokkal, behódoltak az új zenei formának. Kísérleteztek vele, próbálkoztak az utánzásával és...
...ez nem sikerült, viszont valami más mégis született e kísérletekből.
Kísérletekből.
Kísérletekből.
Úgy.
Jól van. A Dixieland.
Köszönöm Bill, köszönöm.
Igen, a feketék New Orlenas stílusából megszületett a fehérek jazz-e. Mi a különbség? A fehérek jazz melódiája simább, formájában harmónikusabb, de kissé színtelenebb, mint a New Orleans-i jazz. Természetesen a fehér jazz-ben az európai zenei mótívumok is előtérbe kerülnek, főleg az induló.
És a jazz történetében először felvették az első, original Dixieland műsor....műsor...
Műsorát. Igen. Ez fordulópont a jazz történetében. Érdekes ugyanis, hogy évszázadok zenei stílusok kialakulását jobban ismerjük, mint a jazz-ét, mert azokról kotta maradt ránk. A jazz kezdeti formája viszont az improvizáció volt. Művelői nem is tudtak kottát írni vagy olvasni, így nem maradt ránk semmiféle feljegyzés a jazz kezdeti korszakáról. De nem így a Dixieland. 1917 februárjában, a jazz történetében először került sor hanglemezfelvételre. Most hallgassunk csak belel a régi hanglemezebe!
Címe: Dixie Jazz Band. Még egyszer, Dixie Jazz Band. A felvétel 1917. február 26-án volt.
Zene
Az első fehér jazz zenekart, az Original Dixieland-et hallották.
Már legutóbb említettük, hogy a Dixieland zenét úgy hallgathatjuk akár egy koncertet. Fehér jazz-nek nevezik, de legkiválóbb képviselője, Edward Ory kreol, félvér. Dalai beleilleszkednek a jazz keretébe és megállapíthatjuk, hogy bizonyos fokig a legtöbb New Orleans-dallam kreol eredetű.
Edward Ory Európába jött turnéra.
Igen, Edward Ory Párizs, Frankfurt, Stuttgart, München, Berlin, Hamburg és még számos európai város koncerttermeiben hatalmas sikert aratott. Neve Ory és nem Orly, mint ahogyan ezt a Szabad ifjúság című magyarországi lapban olvashattuk. Orly az egy Párizs környéki repülőtér, Edward Ory pedig a pozan nagymestere.
Mi Amerikában trombone-nak nevezzük.
Köszönöm Bill. Aki esetleg nem kísérte figyelemmel korábbi műsorainkat, azoknak most elmondhatjuk, hogy Bill amerikai. Az Egyesült Államokban született. Megtanult magyarul, véleményünk szerint meglepően gyorsan és igen jól. Akárcsak másik amerikai barátunk Joe, aki a progresszív Jazz berkeiben segédkezik. Bill a Dixieland specialistája. Föl is használta az alkalmat, hogy felkeresse az európai turnén tartózkodó Edward Ory-t.
Ma már nem azt mondják, hogy Edward Ory, hanem Kid Ory.
Kid, ugye kölyök, gyereket jelent?
Igen. Elmondta, hogy amikor mint gyerek New Orleans-i parkban benjon játszott, a lányok Kidnek nevezték el. Találó becenév. Azóta maradt rajta.
Kid Ory apró növésű férfi. Vékony termete, gyermekes kinézése feledteti környezetével, hogy Ory Kid, a „Kölyök” Karácsonykor tölti be hetvenedik születésnapját. És milyen ragyogóan játszik a pozanján! Az ember azt hinné, hogy ilyen korban már nem lehet olyan fiatalos könnyedséggel fújni ezt a nehéz zeneszerszámot.
Kid Ory kétszer hódította meg a világot. Először, amikor 1915-ben megállította...mondja maga csak ezt!
Megalakította.
Megalakította első zenekarát.
Első zenekarát.
Karát.
Igen. Igen. Vele játszott Joe Oliver, az a King Oliver, aki később Chicagoban a legnépszerűbb jazz zenekart vezette. És Armstrong, becenevén Sir Armstrong, akit Kid Ory fedezett fel. Aztán üres évtizedek után 1948-ban 8000-en töltötték meg a Los Angeles-i S....Na most...
Shrine, Shrine Auditorium. Ezt a korszakot nevezzük Dixieland reneszánsznak.
Hallgassuk meg csak ezt a felvételt. Kid Ory kreol zenekart hallják, aki a …
Tiger rag. Tiger rag című híres Dixieland jazz számot játszák.
Zene
Ez volta a Tiger rag Kid Ory zenekarával. A taps, a tombolás és a fütty azt jelentette, hogy Kid Ory és a Dixieland a swing és a Bebop ellenére újból teret hódított. Ilyen siker, hasonló tapsvihar és az angolszász közönségnél megelégedést jelentő füttykoncert kísérte Kid Oryt és öt tagú zenekarát az európai turnén.
Megkérdeztem tőle, hogy valóban igaz-e az, hogy ő vett Louis Armstrongnak először hosszú nadrágot.
Na és?
Igaz, felelte.
A dolog úgy történt, hogy amikor a 10-es évek végén Kid Ory zenekarával a New Orleans-i tereken, parkokban játszott egy apró néger emberke rövidnadrágban primitív trombitájával odalépett a zenekarhoz és játszani kezdett. Orynak megtetszett a kisfiú, különösen annak gazdag játékstílusa, szerződtette. Viszont a rendőrség nem engedélyezte, hogy valaki rövidnadrágban zenekarban játszhassék, ezért Ory hosszú nadrágot vett a fiúnak, akinek a neve...
...Louis Armstrong, a nagy Armstrong.
Bill megkérdezte Oryt, vajon Armstrong meghálálta-e neki az első hosszúnadrágot és azt, hogy felfedezte.
Igen, igen, a válasz kissé bizonytalan volt, Armstrong ugyanis Joe Oliverről beszél, a múltjáról beszél, csak néha a Kid Ory-ról.
Itt közbevágott Kid Ory felesége, egy vörös hajú, tejfehér bőrű asszony. Igen energikus. Ő Kid Ory menedzsere is egy személyben. Ha Armstrongról esik szó, haragos lesz, hálátlanságról beszél, de még jobban lendületbe jön, ha a swinget, a Bebop-ot szidhatja. Ory fiatal felesége szerint ugyanis a Bebop nem zene, se kezdete, se vége, míg a Dixieland kerek melódia, kezdődik valahol és végződik valahol.
Ory, a 70 esztendős Kid ilyenkor csak szerényen mosolyog, bőlögat...
Bólogat.
Bólogat és látszik rajta, nem szereti a beszédet, nem szereti a vitát, csak a zenét és a pozanját. Hallgassák csak: Kid Ory játssza pozanján saját kompozícióját, amelynek címe...
...Ory real trembolone. Még egyszer: Ory real trembolone.
Zene
Ez Kid Ory pozan szólója.
Zene
1924 és '29 között Kid Ory tagja volt a híres Hot 5 Jazz Band-nek. Három neves tagja volt.
Kid Ory, Louis Armstrong és King Oliver.
Néhány év múlva aztán heten lettek. Ebből az időből való a következő felvétel, amely a ritkábbak közé tartozik, ugyanis Armstrong és Ory játszanak, valamint énekelnek a zeneszámban. Címe...
...Got Bucket Blues, Got Bucket Blues. Armstrong kompozíció.
Zene
Ez Armstrong
Zene
Még egyszer, ez az Armstrong.
Zene
Ez pedig a Kid Ory hangja.
Zene
Most pedig korunk egyik legkitűnőbb jazz trombitását, PW Hunt-ot hallják, aki a Dixiland jazz-t modern hangképzéssel és melódiával játssza. Így az a vita, amely a tradíció és az avantgardizmus között támadt és a jazz zenét két táborra szakította, PW játéka révén, feleslegessé válik.
PW és zenekara a Kid Ory leghíresebb kompozícióját, a Muskrat Ramble-t, a Muskrat Ramble-t játssza. Jazz trombitán PW játszik.
Zene
Búcsút veszünk Kid Ory-tól, a Dixieland egyik legöregebb képviselőjétől. Bill, amikor beszélt a 70 esztendős alacsony, kreol bőrű nagyon szimpatikus Ory-val, megkérdezte tőle, szívesen játszana-e Magyarországon.
Azt mondta, hogy szívesen játszana, ha meghívnák. Ő zenész, a kottákat a világon mindenütt egyformán rajzolják a papírra. A zene univerzális, mindenki ért szó, még a Joe-nak is.
Ugyanis ezt az előbbi kérdést tettük fel néhány héttel ezelőtt Count Basie-nek is. Most pedig felteszünk még egy nagyon ismert Kid Ory Dixieland hanglemezt. Ő maga komponálta, címe...
Creole Song, Creole Song.
Francia alcíme is van: C'est L'autre Cancan. Kérjük hallgatóinkat, akik értenének franciául, ne lepődjenek meg Kid Ory énekén. A lemezen ugyanis franciául énekel, helyesebben kreol franciául. Ezt a keverék francia nyelvet beszélték New Orelans-ban, helyesebben Nouvelle Orleans-ban még néhány évtizeddel ezelőtt azok a kreolok, akiknek apjuk vagy anyjuk francia bevándorló volt.
Zene
Képzeljék csak el maguk előtt az alacsony termetű, vékony, 70 esztendős Kid Ory-t. Amikor néhány másodpercre nincs szerepe a zenekarban, a zongorához nyúl, ahol a fedőlap alatt egy pohár tejből kortyant időnként egyet-egyet. Boldog, amikor ismét a mikrofonhoz lépve énekelhet vagy trombone-ján játszhat. Ez Kid Ory, a Dixieland Jazz örök fiatal kölyke.
Ez volna a Dixieland. Egy kis kóstolót hallottak és...
...reméljük, hogy tetszett. A Dixieland Jazz ugyanis közelebb áll az európai emberhez...
...nem úgy, mint például a Bebop.
Pedig mához egy hétre, ugyanebben az időben az 1945-ben született új jazz stílus, a Bebop két kiváló képviselőjével Dizzy Gillespie-vel és Charlie Parkerrel szeretnénk foglalkozni.
Joe-val, a másik szegény amerikaival.
Sajnos most kifutottunk az időnkből kedves hallgatóink. Ezennel búcsúzunk.
A viszonthallásra!
Kedves hallgatóink Jazz Fórum című műsorszámunkat hallották. Beszélt Horváth Mária, közreműködött Bill, a magyarul megtanult amerikai. A műsort összeállította Cseke László. Itt a Szabad Európa Rádiója, a szabad Magyarország hangja.
Jazz Fórum. Kedves hallgatóink, minden vasárnap jelentkező Jazz Fórumunkkal, mellyel a jazz fél évszázados történetének egy-egy jelentős állomásával és neves képviselőjével ismertetjük meg Önöket.
Zene
A jazz kezdeti formája, a New Orleans zene a századforduló idején már igen népszerű volt. Csak négerek játszották. A fehér muzsikusok nem törődtek faji szempontokkal, behódoltak az új zenei formának. Kísérleteztek vele, próbálkoztak az utánzásával és...
...ez nem sikerült, viszont valami más mégis született e kísérletekből.
Kísérletekből.
Kísérletekből.
Úgy.
Jól van. A Dixieland.
Köszönöm Bill, köszönöm.
Igen, a feketék New Orlenas stílusából megszületett a fehérek jazz-e. Mi a különbség? A fehérek jazz melódiája simább, formájában harmónikusabb, de kissé színtelenebb, mint a New Orleans-i jazz. Természetesen a fehér jazz-ben az európai zenei mótívumok is előtérbe kerülnek, főleg az induló.
És a jazz történetében először felvették az első, original Dixieland műsor....műsor...
Műsorát. Igen. Ez fordulópont a jazz történetében. Érdekes ugyanis, hogy évszázadok zenei stílusok kialakulását jobban ismerjük, mint a jazz-ét, mert azokról kotta maradt ránk. A jazz kezdeti formája viszont az improvizáció volt. Művelői nem is tudtak kottát írni vagy olvasni, így nem maradt ránk semmiféle feljegyzés a jazz kezdeti korszakáról. De nem így a Dixieland. 1917 februárjában, a jazz történetében először került sor hanglemezfelvételre. Most hallgassunk csak belel a régi hanglemezebe!
Címe: Dixie Jazz Band. Még egyszer, Dixie Jazz Band. A felvétel 1917. február 26-án volt.
Zene
Az első fehér jazz zenekart, az Original Dixieland-et hallották.
Már legutóbb említettük, hogy a Dixieland zenét úgy hallgathatjuk akár egy koncertet. Fehér jazz-nek nevezik, de legkiválóbb képviselője, Edward Ory kreol, félvér. Dalai beleilleszkednek a jazz keretébe és megállapíthatjuk, hogy bizonyos fokig a legtöbb New Orleans-dallam kreol eredetű.
Edward Ory Európába jött turnéra.
Igen, Edward Ory Párizs, Frankfurt, Stuttgart, München, Berlin, Hamburg és még számos európai város koncerttermeiben hatalmas sikert aratott. Neve Ory és nem Orly, mint ahogyan ezt a Szabad ifjúság című magyarországi lapban olvashattuk. Orly az egy Párizs környéki repülőtér, Edward Ory pedig a pozan nagymestere.
Mi Amerikában trombone-nak nevezzük.
Köszönöm Bill. Aki esetleg nem kísérte figyelemmel korábbi műsorainkat, azoknak most elmondhatjuk, hogy Bill amerikai. Az Egyesült Államokban született. Megtanult magyarul, véleményünk szerint meglepően gyorsan és igen jól. Akárcsak másik amerikai barátunk Joe, aki a progresszív Jazz berkeiben segédkezik. Bill a Dixieland specialistája. Föl is használta az alkalmat, hogy felkeresse az európai turnén tartózkodó Edward Ory-t.
Ma már nem azt mondják, hogy Edward Ory, hanem Kid Ory.
Kid, ugye kölyök, gyereket jelent?
Igen. Elmondta, hogy amikor mint gyerek New Orleans-i parkban benjon játszott, a lányok Kidnek nevezték el. Találó becenév. Azóta maradt rajta.
Kid Ory apró növésű férfi. Vékony termete, gyermekes kinézése feledteti környezetével, hogy Ory Kid, a „Kölyök” Karácsonykor tölti be hetvenedik születésnapját. És milyen ragyogóan játszik a pozanján! Az ember azt hinné, hogy ilyen korban már nem lehet olyan fiatalos könnyedséggel fújni ezt a nehéz zeneszerszámot.
Kid Ory kétszer hódította meg a világot. Először, amikor 1915-ben megállította...mondja maga csak ezt!
Megalakította.
Megalakította első zenekarát.
Első zenekarát.
Karát.
Igen. Igen. Vele játszott Joe Oliver, az a King Oliver, aki később Chicagoban a legnépszerűbb jazz zenekart vezette. És Armstrong, becenevén Sir Armstrong, akit Kid Ory fedezett fel. Aztán üres évtizedek után 1948-ban 8000-en töltötték meg a Los Angeles-i S....Na most...
Shrine, Shrine Auditorium. Ezt a korszakot nevezzük Dixieland reneszánsznak.
Hallgassuk meg csak ezt a felvételt. Kid Ory kreol zenekart hallják, aki a …
Tiger rag. Tiger rag című híres Dixieland jazz számot játszák.
Zene
Ez volta a Tiger rag Kid Ory zenekarával. A taps, a tombolás és a fütty azt jelentette, hogy Kid Ory és a Dixieland a swing és a Bebop ellenére újból teret hódított. Ilyen siker, hasonló tapsvihar és az angolszász közönségnél megelégedést jelentő füttykoncert kísérte Kid Oryt és öt tagú zenekarát az európai turnén.
Megkérdeztem tőle, hogy valóban igaz-e az, hogy ő vett Louis Armstrongnak először hosszú nadrágot.
Na és?
Igaz, felelte.
A dolog úgy történt, hogy amikor a 10-es évek végén Kid Ory zenekarával a New Orleans-i tereken, parkokban játszott egy apró néger emberke rövidnadrágban primitív trombitájával odalépett a zenekarhoz és játszani kezdett. Orynak megtetszett a kisfiú, különösen annak gazdag játékstílusa, szerződtette. Viszont a rendőrség nem engedélyezte, hogy valaki rövidnadrágban zenekarban játszhassék, ezért Ory hosszú nadrágot vett a fiúnak, akinek a neve...
...Louis Armstrong, a nagy Armstrong.
Bill megkérdezte Oryt, vajon Armstrong meghálálta-e neki az első hosszúnadrágot és azt, hogy felfedezte.
Igen, igen, a válasz kissé bizonytalan volt, Armstrong ugyanis Joe Oliverről beszél, a múltjáról beszél, csak néha a Kid Ory-ról.
Itt közbevágott Kid Ory felesége, egy vörös hajú, tejfehér bőrű asszony. Igen energikus. Ő Kid Ory menedzsere is egy személyben. Ha Armstrongról esik szó, haragos lesz, hálátlanságról beszél, de még jobban lendületbe jön, ha a swinget, a Bebop-ot szidhatja. Ory fiatal felesége szerint ugyanis a Bebop nem zene, se kezdete, se vége, míg a Dixieland kerek melódia, kezdődik valahol és végződik valahol.
Ory, a 70 esztendős Kid ilyenkor csak szerényen mosolyog, bőlögat...
Bólogat.
Bólogat és látszik rajta, nem szereti a beszédet, nem szereti a vitát, csak a zenét és a pozanját. Hallgassák csak: Kid Ory játssza pozanján saját kompozícióját, amelynek címe...
...Ory real trembolone. Még egyszer: Ory real trembolone.
Zene
Ez Kid Ory pozan szólója.
Zene
1924 és '29 között Kid Ory tagja volt a híres Hot 5 Jazz Band-nek. Három neves tagja volt.
Kid Ory, Louis Armstrong és King Oliver.
Néhány év múlva aztán heten lettek. Ebből az időből való a következő felvétel, amely a ritkábbak közé tartozik, ugyanis Armstrong és Ory játszanak, valamint énekelnek a zeneszámban. Címe...
...Got Bucket Blues, Got Bucket Blues. Armstrong kompozíció.
Zene
Ez Armstrong
Zene
Még egyszer, ez az Armstrong.
Zene
Ez pedig a Kid Ory hangja.
Zene
Most pedig korunk egyik legkitűnőbb jazz trombitását, PW Hunt-ot hallják, aki a Dixiland jazz-t modern hangképzéssel és melódiával játssza. Így az a vita, amely a tradíció és az avantgardizmus között támadt és a jazz zenét két táborra szakította, PW játéka révén, feleslegessé válik.
PW és zenekara a Kid Ory leghíresebb kompozícióját, a Muskrat Ramble-t, a Muskrat Ramble-t játssza. Jazz trombitán PW játszik.
Zene
Búcsút veszünk Kid Ory-tól, a Dixieland egyik legöregebb képviselőjétől. Bill, amikor beszélt a 70 esztendős alacsony, kreol bőrű nagyon szimpatikus Ory-val, megkérdezte tőle, szívesen játszana-e Magyarországon.
Azt mondta, hogy szívesen játszana, ha meghívnák. Ő zenész, a kottákat a világon mindenütt egyformán rajzolják a papírra. A zene univerzális, mindenki ért szó, még a Joe-nak is.
Ugyanis ezt az előbbi kérdést tettük fel néhány héttel ezelőtt Count Basie-nek is. Most pedig felteszünk még egy nagyon ismert Kid Ory Dixieland hanglemezt. Ő maga komponálta, címe...
Creole Song, Creole Song.
Francia alcíme is van: C'est L'autre Cancan. Kérjük hallgatóinkat, akik értenének franciául, ne lepődjenek meg Kid Ory énekén. A lemezen ugyanis franciául énekel, helyesebben kreol franciául. Ezt a keverék francia nyelvet beszélték New Orelans-ban, helyesebben Nouvelle Orleans-ban még néhány évtizeddel ezelőtt azok a kreolok, akiknek apjuk vagy anyjuk francia bevándorló volt.
Zene
Képzeljék csak el maguk előtt az alacsony termetű, vékony, 70 esztendős Kid Ory-t. Amikor néhány másodpercre nincs szerepe a zenekarban, a zongorához nyúl, ahol a fedőlap alatt egy pohár tejből kortyant időnként egyet-egyet. Boldog, amikor ismét a mikrofonhoz lépve énekelhet vagy trombone-ján játszhat. Ez Kid Ory, a Dixieland Jazz örök fiatal kölyke.
Ez volna a Dixieland. Egy kis kóstolót hallottak és...
...reméljük, hogy tetszett. A Dixieland Jazz ugyanis közelebb áll az európai emberhez...
...nem úgy, mint például a Bebop.
Pedig mához egy hétre, ugyanebben az időben az 1945-ben született új jazz stílus, a Bebop két kiváló képviselőjével Dizzy Gillespie-vel és Charlie Parkerrel szeretnénk foglalkozni.
Joe-val, a másik szegény amerikaival.
Sajnos most kifutottunk az időnkből kedves hallgatóink. Ezennel búcsúzunk.
A viszonthallásra!
Kedves hallgatóink Jazz Fórum című műsorszámunkat hallották. Beszélt Horváth Mária, közreműködött Bill, a magyarul megtanult amerikai. A műsort összeállította Cseke László. Itt a Szabad Európa Rádiója, a szabad Magyarország hangja.