00:00 | 00:00 |
A műsor leirata
Szünetjel
Szignál
A nap riportja következik. Mai riportunk címe: Repüljünk biztonsággal. Összeállította: Bálint Gábor.
- Miénk a világ legtapasztaltabb légitársasága.
- Frankfurt-New York nálunk csak egy ugrás.
- Mi tartjuk a déli félgömb világrekordját.
- Otthoni kényelem várja Önt négymotoros luxusgépeinken.
Zene
- Hát gyerekek, nincs is jobb érzés, mint repülni. Engem már a repülőtér halljában valami bizsergő jó érzés fog el.
- Lámpaláz?
- Dehogyis. Lelkesedés korunk legmodernebb és legkényelmesebb utazási lehetőségéért, az a sok ezüstösen csillogó alumínium, csodálatos világ a felhők fölött. Az impozáns óriásgépek, amiken olyan csinos kockás bőröndkészletet lehet venni.
- Számomra az a legcsodálatosabb a repülésben, mikor az óriási masina prüszkölve, nyerítve nekiindul, rövid zötyökölés után elrúgja magát a betonról. A furcsa simaság, amiben a gép suhan, felejthetetlen érzés.
- Én egészen elérzékenyülök, ha lenézek 2000 méter magasságból. Az icipici kis házak, a hangyának tűnő emberek, aztán a kis játékvasutak.
- Egy pillanatra hölgyeim és uraim! És a biztonság?
- Hogy érti ezt?
- Úgy, ahogy mondtam. Önök csak áradoznak a repülésről, annak a kényelméről, de mi van a biztonsággal? Arra nem gondolnak, hogy vajon eléggé biztonságos-e?
- Kedves barátom, azok az idők, amikor dédanyánk nem mert felkapaszkodni a kecskeméti személyvonatra, mert azt hitte, az ördög bújt a mozdonyba, azok az idők már rég elmúltak. A repülőgépen való közlekedés népszerűsége mostanság szinte napról napra nő.
- És tegyük hozzá, ezzel a népszerűséggel párhuzamosan nő az utasok biztonsága is.
- Ugyan kérem, ne beszéljenek összevissza. Hiszen jóformán naponta hallani repülőgép-szerencsétlenségekről.
- Ha fellapozná a statisztikát kedves barátom, világosan látná belőlük, hogy a le- és felszállások számát figyelembe véve aránylag sokkal kevesebb repülőgép-szerencsétlenség történik, mint mondjuk vonatkisiklás.
- Mondhatnak, amit akarnak, ha én például Amerikába mennék, csak a hajót választanám. Annál biztonságosabb közlekedési eszköz nincs.
- Lásd Andrea Doria. Nem, de minden tréfától függetlenül a repülőgép ma már biztonságos közlekedési eszköz. Vegyük példának a fiatal német légitársaságot, a Lufthansát. Alig pár éve alakult, de ma már a legtökéletesebben működő társaságok közé tartozik.
- Van ennek egy titka. Az, hogy a Lufthansa ilyen fiatal. Így rendelhette magának a legmodernebb gépeket. Nem érzi kötelességének elhasználni a nyakán maradt 10 éves masinákat. Puszta könyörületből.
- Sose felejtem el. Egyszer a frankfurti repülőtérre befutott egy vadonatúj Lufthansa gép. Vártam, hogy odaszaladnak hozzá a jól ismert kerekes lépcsővel, de nem így volt. Egyszer csak kinyílt a gép hasa, és házi kezelésben saját maga engedte le magából a lépcsőjét. Képzeljétek el, mennyi munkamegtakarítást jelent már ez az apróság is.
- De kérem, önök megint elkanyarodnak a tárgytól. Olyanok, mint a kisiskolások. Én a repülés biztonságáról szeretnék hallani. Folytassuk a témát!
- Helyes, folytassuk. A forgalomba kerülő repülőgépet olyan gondos vizsgálat alá vetik, mint valami képzelődő gazdag vénkisasszonyt az orvosai. Fontosabb alkatrészeiről röntgenfelvételt készítenek. Például a kormányszerkezetről. A szétbontott motort mikroszkóppal vizsgálják meg. Azonfelül magasnyomású és elektromos műszerekkel ellenőrzik működését.
- Hm... Talán még a légcsavarját is leszedik, mi?
- Igen, igen. A Lufthansa műhelyében saját szememmel láttam egy ilyen egyensúly kísérletet. A leszerelt és különlegesen felfüggesztett légcsavar egyik szárnyára a szerelő rátett két elégett gyufaszálat, és a 350 kilogrammos kolosszus mozgásba jött. S hogy ezenkívül miképp ellenőrzik a légcsavar mozgását, azt egy négymotoros utasszállító pilótafülkéjében láttam. El sem tudom mondani a sok száz műszert, ami mind a repülés biztonságáról gondoskodik. Csak egy maradt meg igazán az emlékezetemben: elektromos ernyő, amelyen a légcsavarokat hajtó 144 gyertya mindegyikének gyújtását ellenőrzik. Az ide-oda cikázó fények egy százlábúhoz hasonló furcsa alakot rajzolnak ki az ernyőn.
- Ha ilyen csodálatosak ezek a berendezések, hogyan fordulhat elő mégis, hogy annyiszor összeütközik két utasszállító gép a levegőben?
- A közeljövőben ennek a lehetősége is a minimumra csökken. Ez év májusa óta az óceán felett röpülő pilótának nemcsak a magasságot írják elő, hanem a hajszálpontos menetvonalat is. A legcsekélyebb változtatásra külön engedélyt kell kapnia rádiótelefonon. Ez az intézkedés nagyon fontos, hiszen minden nap hajnaltájt 150-180 repülőgép van a levegőben, például az Atlanti-óceán északi részén.
- Hadd tegyek hozzá még valamit. Hamarosan már minden pilóta előtt távolbalátó készülék lesz, amelyen az egész körülötte lévő légi teret átláthatja. Ennek radarképét a földi ellenőrző állomások vetítik föl neki. Saját gépe úgy világít majd rajta, mint valami szentjánosbogár.
- Ez egészen érdekes, amit mondanak, erről még nem hallottam. De egy bökkenő van az egészben.
- Mégpedig?
- Mégpedig az, hogy ezeket a műszereket mind emberek ellenőrzik és olvassák le. Márpedig valljuk be, hogy az ember tökéletlen, halandó lény. A legördöngösebb műszer se pótolja érzékszerveinek fogyatékosságát.
- Ez lehetséges, de ha van még egy kis ideje, hallgassa meg, hogyan szervezi és hogyan képezi ki az új Lufthansa a legénységet.
- Tessék.
- Professzor Luft, a repülőtársaság orvosa kijelentette, egyetlen pilótának sem szabad egy évben többet repülnie, mint 1000 órát. A pilóták heti munkabeosztásától eltekintve ez a szám napi 3 órai szolgálatnak felel meg.
- Ejha. Ha jól tudom, a kommunisták csak a 43-ik ötéves terv végére ígérnek ilyesmit a dolgozóknak.
- A szabályzat szerint az a pilóta, aki a tenger felett éjszaka vezeti a gépet, a szárazföldi légtérben alvással kell kezdje szolgálatát. Mikor aztán a gép körül kinn minden elsötétedik, leváltja kollegáját, és ilyen titokzatos varázsigeszerű szavakat mond a rádiójába: itt fóka beszél a sanoi vonalon. Helyzetpont: észak 5055, nyugat 30 0924 óra. Magasság: 12 ezer láb. Szél: 250 fok. 59 csomó, észak 52, nyugat 20.
- Ez a kacifántos mondat akármelyik arab kalifának díszéra válnék az Ezeregyéjszakában. Hadd tegyem még hozzá, az új Lufthansánál nincs állandóan együtt dolgozó munkacsoport. Pilóták, rádiósok és stewardessek állandóan váltakoznak egymás mellett.
- Ugyan miért?
- Azért, mert egy összeszokott, egymással összebarátkozott csoport sokkal elnézőbb egymás iránt, és ennek folytán sokkal hanyagabb. Márpedig a személyzet felelőssége.
- Várjon, talán soroljuk el gyorsan őket. Egy kapitány, két pilóta, egy hajózó tiszt, egy rádiós, egy pincér és egy stewardess.
- Szóval a személyzet felelőssége óriási. Hogy mást ne mondjak, repülés közben a kapitány 118 kérdésére kell pontos választ adniuk.
- Ejha!
- Motorbegyújtás előtt 46, ha már jár a motor 9, felszállás előtt 16 kérdés, levegőbe emelkedés után 7, leszállás előtt 40. Íme tehát 118 kérdés őrzi az utasok biztonságát.
- De hisz ez nagyszerű. A csudába, én is megpróbálom a repülést.
- Bravó, és melyik lesz az első próbaútja?
- Elrepülök Münchenből Ingolstadtba. Az épp 60 kilométer.
Szignál
Kedves Hallgatóink, a nap riportját közvetítettük, Repüljünk biztonsággal címmel. Összeállította: Bálint Gábor.
Itt a Szabad Európa Rádiója, a Szabad Magyarország Hangja!
Szignál
A nap riportja következik. Mai riportunk címe: Repüljünk biztonsággal. Összeállította: Bálint Gábor.
- Miénk a világ legtapasztaltabb légitársasága.
- Frankfurt-New York nálunk csak egy ugrás.
- Mi tartjuk a déli félgömb világrekordját.
- Otthoni kényelem várja Önt négymotoros luxusgépeinken.
Zene
- Hát gyerekek, nincs is jobb érzés, mint repülni. Engem már a repülőtér halljában valami bizsergő jó érzés fog el.
- Lámpaláz?
- Dehogyis. Lelkesedés korunk legmodernebb és legkényelmesebb utazási lehetőségéért, az a sok ezüstösen csillogó alumínium, csodálatos világ a felhők fölött. Az impozáns óriásgépek, amiken olyan csinos kockás bőröndkészletet lehet venni.
- Számomra az a legcsodálatosabb a repülésben, mikor az óriási masina prüszkölve, nyerítve nekiindul, rövid zötyökölés után elrúgja magát a betonról. A furcsa simaság, amiben a gép suhan, felejthetetlen érzés.
- Én egészen elérzékenyülök, ha lenézek 2000 méter magasságból. Az icipici kis házak, a hangyának tűnő emberek, aztán a kis játékvasutak.
- Egy pillanatra hölgyeim és uraim! És a biztonság?
- Hogy érti ezt?
- Úgy, ahogy mondtam. Önök csak áradoznak a repülésről, annak a kényelméről, de mi van a biztonsággal? Arra nem gondolnak, hogy vajon eléggé biztonságos-e?
- Kedves barátom, azok az idők, amikor dédanyánk nem mert felkapaszkodni a kecskeméti személyvonatra, mert azt hitte, az ördög bújt a mozdonyba, azok az idők már rég elmúltak. A repülőgépen való közlekedés népszerűsége mostanság szinte napról napra nő.
- És tegyük hozzá, ezzel a népszerűséggel párhuzamosan nő az utasok biztonsága is.
- Ugyan kérem, ne beszéljenek összevissza. Hiszen jóformán naponta hallani repülőgép-szerencsétlenségekről.
- Ha fellapozná a statisztikát kedves barátom, világosan látná belőlük, hogy a le- és felszállások számát figyelembe véve aránylag sokkal kevesebb repülőgép-szerencsétlenség történik, mint mondjuk vonatkisiklás.
- Mondhatnak, amit akarnak, ha én például Amerikába mennék, csak a hajót választanám. Annál biztonságosabb közlekedési eszköz nincs.
- Lásd Andrea Doria. Nem, de minden tréfától függetlenül a repülőgép ma már biztonságos közlekedési eszköz. Vegyük példának a fiatal német légitársaságot, a Lufthansát. Alig pár éve alakult, de ma már a legtökéletesebben működő társaságok közé tartozik.
- Van ennek egy titka. Az, hogy a Lufthansa ilyen fiatal. Így rendelhette magának a legmodernebb gépeket. Nem érzi kötelességének elhasználni a nyakán maradt 10 éves masinákat. Puszta könyörületből.
- Sose felejtem el. Egyszer a frankfurti repülőtérre befutott egy vadonatúj Lufthansa gép. Vártam, hogy odaszaladnak hozzá a jól ismert kerekes lépcsővel, de nem így volt. Egyszer csak kinyílt a gép hasa, és házi kezelésben saját maga engedte le magából a lépcsőjét. Képzeljétek el, mennyi munkamegtakarítást jelent már ez az apróság is.
- De kérem, önök megint elkanyarodnak a tárgytól. Olyanok, mint a kisiskolások. Én a repülés biztonságáról szeretnék hallani. Folytassuk a témát!
- Helyes, folytassuk. A forgalomba kerülő repülőgépet olyan gondos vizsgálat alá vetik, mint valami képzelődő gazdag vénkisasszonyt az orvosai. Fontosabb alkatrészeiről röntgenfelvételt készítenek. Például a kormányszerkezetről. A szétbontott motort mikroszkóppal vizsgálják meg. Azonfelül magasnyomású és elektromos műszerekkel ellenőrzik működését.
- Hm... Talán még a légcsavarját is leszedik, mi?
- Igen, igen. A Lufthansa műhelyében saját szememmel láttam egy ilyen egyensúly kísérletet. A leszerelt és különlegesen felfüggesztett légcsavar egyik szárnyára a szerelő rátett két elégett gyufaszálat, és a 350 kilogrammos kolosszus mozgásba jött. S hogy ezenkívül miképp ellenőrzik a légcsavar mozgását, azt egy négymotoros utasszállító pilótafülkéjében láttam. El sem tudom mondani a sok száz műszert, ami mind a repülés biztonságáról gondoskodik. Csak egy maradt meg igazán az emlékezetemben: elektromos ernyő, amelyen a légcsavarokat hajtó 144 gyertya mindegyikének gyújtását ellenőrzik. Az ide-oda cikázó fények egy százlábúhoz hasonló furcsa alakot rajzolnak ki az ernyőn.
- Ha ilyen csodálatosak ezek a berendezések, hogyan fordulhat elő mégis, hogy annyiszor összeütközik két utasszállító gép a levegőben?
- A közeljövőben ennek a lehetősége is a minimumra csökken. Ez év májusa óta az óceán felett röpülő pilótának nemcsak a magasságot írják elő, hanem a hajszálpontos menetvonalat is. A legcsekélyebb változtatásra külön engedélyt kell kapnia rádiótelefonon. Ez az intézkedés nagyon fontos, hiszen minden nap hajnaltájt 150-180 repülőgép van a levegőben, például az Atlanti-óceán északi részén.
- Hadd tegyek hozzá még valamit. Hamarosan már minden pilóta előtt távolbalátó készülék lesz, amelyen az egész körülötte lévő légi teret átláthatja. Ennek radarképét a földi ellenőrző állomások vetítik föl neki. Saját gépe úgy világít majd rajta, mint valami szentjánosbogár.
- Ez egészen érdekes, amit mondanak, erről még nem hallottam. De egy bökkenő van az egészben.
- Mégpedig?
- Mégpedig az, hogy ezeket a műszereket mind emberek ellenőrzik és olvassák le. Márpedig valljuk be, hogy az ember tökéletlen, halandó lény. A legördöngösebb műszer se pótolja érzékszerveinek fogyatékosságát.
- Ez lehetséges, de ha van még egy kis ideje, hallgassa meg, hogyan szervezi és hogyan képezi ki az új Lufthansa a legénységet.
- Tessék.
- Professzor Luft, a repülőtársaság orvosa kijelentette, egyetlen pilótának sem szabad egy évben többet repülnie, mint 1000 órát. A pilóták heti munkabeosztásától eltekintve ez a szám napi 3 órai szolgálatnak felel meg.
- Ejha. Ha jól tudom, a kommunisták csak a 43-ik ötéves terv végére ígérnek ilyesmit a dolgozóknak.
- A szabályzat szerint az a pilóta, aki a tenger felett éjszaka vezeti a gépet, a szárazföldi légtérben alvással kell kezdje szolgálatát. Mikor aztán a gép körül kinn minden elsötétedik, leváltja kollegáját, és ilyen titokzatos varázsigeszerű szavakat mond a rádiójába: itt fóka beszél a sanoi vonalon. Helyzetpont: észak 5055, nyugat 30 0924 óra. Magasság: 12 ezer láb. Szél: 250 fok. 59 csomó, észak 52, nyugat 20.
- Ez a kacifántos mondat akármelyik arab kalifának díszéra válnék az Ezeregyéjszakában. Hadd tegyem még hozzá, az új Lufthansánál nincs állandóan együtt dolgozó munkacsoport. Pilóták, rádiósok és stewardessek állandóan váltakoznak egymás mellett.
- Ugyan miért?
- Azért, mert egy összeszokott, egymással összebarátkozott csoport sokkal elnézőbb egymás iránt, és ennek folytán sokkal hanyagabb. Márpedig a személyzet felelőssége.
- Várjon, talán soroljuk el gyorsan őket. Egy kapitány, két pilóta, egy hajózó tiszt, egy rádiós, egy pincér és egy stewardess.
- Szóval a személyzet felelőssége óriási. Hogy mást ne mondjak, repülés közben a kapitány 118 kérdésére kell pontos választ adniuk.
- Ejha!
- Motorbegyújtás előtt 46, ha már jár a motor 9, felszállás előtt 16 kérdés, levegőbe emelkedés után 7, leszállás előtt 40. Íme tehát 118 kérdés őrzi az utasok biztonságát.
- De hisz ez nagyszerű. A csudába, én is megpróbálom a repülést.
- Bravó, és melyik lesz az első próbaútja?
- Elrepülök Münchenből Ingolstadtba. Az épp 60 kilométer.
Szignál
Kedves Hallgatóink, a nap riportját közvetítettük, Repüljünk biztonsággal címmel. Összeállította: Bálint Gábor.
Itt a Szabad Európa Rádiója, a Szabad Magyarország Hangja!
Információk
Adásba került | 1956-10-22 13:50 |
Hossz | 0:09:21 |
Cím | A nap riportja |
Műsorkategória | Ismeretterjesztő |
Ismétlések |
1956-10-22 13:50 |
Szerkesztő | Bálint Gábor |